اصطلاحات و واژههایی که در این سند به کار رفتهاند، در چارچوب زیر تعریف میشوند و منظور از هر یک از آنها در این متن، مفهومی است که در ادامه بهصورت دقیق توضیح داده شده است:
۱-۱ شرکت:
منظور از «شرکت»، مجموعه «راهکار پزشک درمان نگار پاژ» با شماره ثبت ۹۲۰۴۸ است که ارائهدهنده خدمات سلامتمحور به صورت تلهپزشکی از طریق نرمافزار اختصاصی خود میباشد.
۱-۲ تلهپزشک:
به مجموعه خدمات نرمافزاری شرکت اطلاق میشود که بستری برای ارتباط میان کاربران خدمتدهنده (مانند پزشک، مشاور سلامت و …) و خدمتگیرنده فراهم میآورد تا خدمات تخصصی مرتبط با سلامت، مانند مشاوره، ویزیت، آزمایش و نظایر آن به صورت غیرحضوری ارائه شوند.
۱-۳ پلتفرم:
نرمافزار اختصاصی شرکت که جهت بهرهبرداری از خدمات تلهپزشکی طراحی شده و براساس مفاد این سند و قرارداد خصوصی، بهصورت موقت در اختیار کاربران یا شرکای تجاری شرکت قرار میگیرد.
۱-۴ قرارداد خصوصی:
توافقی است که بهصورت کتبی یا الکترونیکی بین شرکت و کاربران خدمتدهنده یا خدمتگیرنده منعقد میشود و ضوابط بهرهبرداری از پلتفرم را تعیین مینماید.
۱-۵ کاربر:
هر شخص حقیقی یا حقوقی که با پذیرش شرایط حاضر، به پلتفرم متصل شده و از خدمات تلهپزشک بهرهمند میشود. کاربران شامل هر دو گروه خدمتدهنده و خدمتگیرنده هستند.
۱-۶ کاربران:
اصطلاحی است که به صورت کلی برای اشاره به هر دو گروه از کاربران (خدمتدهنده و خدمتگیرنده) به کار میرود.
۱-۷ کاربر خدمتدهنده:
شخص حقیقی یا حقوقی دارای صلاحیت قانونی و تخصص حرفهای در زمینه سلامت است که در پلتفرم ثبتنام کرده و مجاز به ارائه خدمات سلامتمحور است. این فرد منع قانونی برای فعالیت در حوزه پزشکی نداشته باشد.
۱-۸ کاربر خدمتگیرنده:
شخص حقیقی یا حقوقی است که جهت استفاده از خدمات سلامتمحور از طریق پلتفرم ثبتنام کرده و درخواست خدمت ثبت میکند.
۱-۹ حساب کاربری:
پروفایلی است که توسط کاربران در پلتفرم ایجاد شده و از طریق آن به خدمات تلهپزشک دسترسی دارند.
۱-۱۱ اطلاعات محرمانه:
شامل کلیه اطلاعاتی است که کاربران در اختیار شرکت قرار میدهند یا در جریان استفاده از خدمات تلهپزشک بهصورت خودکار ایجاد میشود. این اطلاعات محرمانه تلقی شده و مشمول حفظ حریم خصوصی میباشند.
۱-۱۲ قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران:
شامل کلیه قوانین لازمالاجرای کشور از جمله قانون اساسی، قوانین عادی، آییننامهها، بخشنامهها و دستورالعملهای مرتبط، بهویژه در حوزههای بهداشت، درمان و علوم پزشکی است که بر موضوع این سند حاکماند.
۱-۱۳ مشاوره یا توصیه:
هرگونه پاسخ گفتاری یا نوشتاری که از سوی کاربر خدمتدهنده و از طریق بستر تلهپزشک به درخواست کاربر خدمتگیرنده داده میشود، در قالب مشاوره یا راهنمایی تلقی میشود.
۱-۱۴ عبارات توضیحی:
هر زمان واژههایی نظیر «شامل»، «برای مثال» یا عبارات مشابه در متن به کار رود، صرفاً جنبه توضیحی داشته و موجب محدود کردن دامنه معنایی مفاهیم پیشین نمیشود.
۱-۱۵ مفرد و جمع در کاربرد واژهها:
در هرجای سند که اقتضای معنا داشته باشد، واژههای مفرد بهجای جمع و بالعکس نیز میتوانند مورد استفاده قرار گیرند و اثر حقوقی خواهند داشت.
تبصره ۱:
واژههای تخصصی که در این متن ذکر شدهاند، چنانچه معنای خاصی در سند تعریف نشده باشد، با در نظر گرفتن کاربرد عرفی و معنای رایج آنها در حوزههای مرتبط، و با توجه به بافت سند، تفسیر خواهند شد.
۲-۱ ثبتنام و استفاده از خدمات: برای استفاده از خدمات پلتفرم تله پزشک، هر کاربر اعم از شخص حقیقی یا حقوقی باید یک حساب کاربری ایجاد نماید. با ثبتنام و ایجاد حساب کاربری، کاربر تأیید میکند که اطلاعات ارائهشده توسط وی صحیح، دقیق و بهروز است. در صورت درخواست اطلاعات تکمیلی از سوی تله پزشک، کاربر موظف است همکاری لازم را به عمل آورد.
۲-۲ حساب کاربری برای اشخاص حقوقی: در صورتی که کاربر شخص حقوقی باشد، لازم است که نماینده حقیقی آن شخص حقوقی را بهطور دقیق معرفی کرده و تمامی اطلاعات مربوط به نماینده در سیستم ثبت شود.
۲-۳ ممنوعیت استفاده از ربات و نرمافزارهای خودکار: کاربران مجاز به استفاده از رباتها، نرمافزارهای خودکار یا هرگونه ابزار غیرمجاز برای تعامل با پلتفرم تله پزشک نیستند. هر گونه تلاش برای استفاده از این روشها منجر به مسدود شدن حساب کاربری خواهد شد.
۲-۴ مسئولیت صحت اطلاعات: کاربر مسئول صحت، دقت و بهروز بودن تمامی اطلاعات خود در پلتفرم است. تله پزشک هیچگونه مسئولیتی در قبال مشکلات ناشی از اطلاعات نادرست یا غیر بهروز که از سوی کاربر ارائه شده است، نخواهد داشت.
۲-۵ تعداد حسابهای کاربری: هر کاربر تنها مجاز به داشتن یک حساب کاربری در پلتفرم تله پزشک است. در صورت شناسایی حسابهای متعدد متعلق به یک شخص حقیقی یا حقوقی، تله پزشک حق دارد اقدام به مسدودسازی تمامی حسابها نماید.
۲-۶ مسئولیتهای ناشی از استفاده از حساب کاربری: تمامی فعالیتهای انجامشده از طریق حساب کاربری، اعم از ارسال درخواست، دریافت خدمات یا هرگونه فعالیت دیگر، به عهده کاربر است. در صورتی که از حساب کاربری شخص دیگری استفاده شود، مسئولیت تمامی اقدامات انجامشده به عهده صاحب حساب است.
۲-۷ حفظ امنیت اطلاعات حساب کاربری: کاربر مسئول حفاظت از اطلاعات حساب کاربری خود، از جمله نام کاربری و رمز عبور، است. در صورت مفقود شدن یا دسترسی غیرمجاز به حساب کاربری، کاربر موظف است بلافاصله موضوع را به اطلاع تله پزشک رسانده و اقدامات لازم برای جلوگیری از هر گونه خسارت احتمالی را انجام دهد.
۲-۸ مالکیت حساب کاربری: حساب کاربری صرفاً متعلق به شخص کاربر است و کاربر حق انتقال یا استفاده از حساب خود توسط شخص حقیقی یا حقوقی دیگر را ندارد. در صورتی که کاربر شخص حقوقی باشد، تمامی مسئولیتهای قانونی ناشی از استفاده از خدمات تله پزشک به عهده نماینده و صاحبان امضای مجاز آن شخص حقوقی خواهد بود.
۲-۹ احراز هویت: در برخی مواقع، تله پزشک ممکن است از کاربر درخواست احراز هویت کند. در صورت عدم همکاری و عدم ارائه مدارک یا اطلاعات درخواستشده، تله پزشک مجاز به خودداری از ارائه خدمات به کاربر خواهد بود.
۲-۱۰ تکمیل یا اصلاح اطلاعات: تله پزشک ممکن است از کاربر بخواهد که اطلاعات خود را تکمیل یا اصلاح کند. کاربر موظف است در مهلت تعیینشده اطلاعات درخواستی را تکمیل و یا اصلاح نماید. در صورت عدم انجام این کار، تله پزشک حق دارد حساب کاربری را مسدود کرده و از ارائه خدمات به کاربر خودداری نماید.
۲-۱۱ محرمانگی اطلاعات کاربری: تمامی اطلاعات کاربری، اعم از مشخصات فردی، پزشکی و تماس، محرمانه و خصوصی است. هیچ کاربری مجاز به ذخیره، استفاده یا افشای اطلاعات شخصی دیگر کاربران به شخص ثالث نخواهد بود و در صورت نقض این مقررات، تله پزشک حق دارد اقدامات قانونی لازم را انجام دهد.
۳-۱. کاربران (اعم از خدمتدهنده و خدمتگیرنده) متعهد هستند هنگام استفاده از پلتفرم تلهپزشک، تمامی قوانین، مقررات و اصول اخلاق حرفهای و عرف جامعه را رعایت کنند.
۳-۲. کاربران با ایجاد حساب کاربری و همچنین با هر بار استفاده از خدمات تلهپزشک، تأیید میکنند که از این خدمات برای هیچ فعالیت غیرقانونی، خلاف شرع یا خلاف عرف استفاده نخواهند کرد.
۳-۳. کاربران متعهد میشوند که از خدمات تلهپزشک بهگونهای استفاده نکنند که موجب زیان مادی یا معنوی به پلتفرم، شرکای آن یا سایر اشخاص ثالث شود. در صورت سوءاستفاده، تلهپزشک حق غیرفعال کردن حساب کاربری و پیگیری قانونی از جمله مطالبه خسارت را برای خود محفوظ میدارد.
۳-۴. کاربران میپذیرند که تلهپزشک ممکن است از روشهای مختلف ارتباطی نظیر پیامک، ایمیل یا اعلان درونبرنامهای برای اطلاعرسانی استفاده کند. در صورت انصراف از دریافت این پیامها، مسئولیت پیامدهای ناشی از عدم اطلاعرسانی به عهده کاربر خواهد بود.
۳-5. مسئولیت تهیه اینترنت و تجهیزات سختافزاری مورد نیاز برای استفاده از خدمات تلهپزشک، به عهده کاربران است.
۳-6. اطلاعاتی که در طی استفاده از خدمات تلهپزشک به دست آمدهاند محرمانه محسوب میشوند. ذخیرهسازی، انتشار یا استفاده از این اطلاعات به هر نحو خارج از چارچوب مشخصشده، ممنوع است و در صورت تخلف، پیگرد قانونی خواهد داشت.
۳-7. کاربران نمیتوانند از پلتفرم تلهپزشک برای تبلیغ یا معرفی کالاها یا خدمات خود یا اشخاص دیگر استفاده کنند. در صورت تخلف، پلتفرم مجاز به محدودسازی یا حذف حساب کاربری است.
۳-8. کاربران تأیید میکنند که سیاست حفظ حریم خصوصی تلهپزشک را مطالعه و قبول کردهاند.
۳-9. تلهپزشک صرفاً بستر ارتباط میان پزشکان و بیماران را فراهم میسازد. مسئولیت صحت، کیفیت و نتیجه خدمات پزشکی ارائهشده، بر عهده کاربران (پزشک و بیمار) است. هرگونه توافق یا ارائه خدمت میان آنان، قرارداد مستقلی بین طرفین محسوب میشود.
۳-10. برخی از خدمات ممکن است با مشارکت شرکتهای ثالث ارائه شوند که تلهپزشک کنترلی بر آنها ندارد. در این موارد، کاربران باید شرایط و قوانین آن شرکتها را نیز رعایت کنند.
۳-11. مسئولیت هرگونه استفاده از حساب کاربری توسط اشخاص دیگر، به طور کامل بر عهده دارنده حساب خواهد بود. در چنین مواردی، مسئولیت تضامنی بین دارنده حساب و استفادهکننده ایجاد میشود.
۳-12. خدمات تلهپزشک برای شرایط اورژانسی طراحی نشدهاند. در موارد اضطراری، کاربران باید با شماره ۱۱۵ تماس بگیرند.
۳-13. مشاورههای ارائهشده در تلهپزشک جایگزین مراجعه حضوری به پزشک نیستند و در موارد نیاز به بررسیهای بالینی، توصیه به مراجعه حضوری خواهد شد.
۳-14. پزشکان متعهدند تنها در حیطه تخصص خود اقدام به مشاوره و اظهارنظر نمایند. ارائه مشاوره خارج از صلاحیت حرفهای ممنوع است.
۳-15. پزشکان موظفند در صورت مشاهده وضعیت خطرناک یا مشکوک در بیمار، او را به فوریت برای اقدامات تکمیلی و یا مراجعه حضوری راهنمایی کنند.
۳-16. اطلاعات پزشکی کاربران تنها بر اساس قوانین حفظ حریم خصوصی و محرمانگی پزشکی ذخیره و پردازش میگردد.
3-17. کلیه نظرات، توصیهها، یا اقدامات پزشکی ارائهشده از طریق پلتفرم، صرفاً توسط کاربران خدمتدهنده انجام میشود و تلهپزشک هیچگونه مسئولیتی در قبال نتایج پزشکی یا تصمیمات درمانی اتخاذشده توسط کاربران ندارد.
18-3. پزشکان موظف هستند ظرف مدت حداکثر 72 ساعت پس از پذیرش پرونده، گزارش تخصصی خود را در سامانه آپلود کنند.
۴-۱ کاربران میپذیرند امکان استرداد هزینههایی که برای استفاده از خدمات پلتفرم تلهپزشک به شرکت میپردازند، وجود ندارد.
۴-۲ کاربران میپذیرند هزینه ارائه خدمات از طرف شرکت مشخص میشود و پس از استفاده از آن، نمیتوانند اعتراضی نسبت به هزینه اعلام شده داشته باشند. بدیهی است، از آنجایی که کاربران مجاز هستند هزینه اعلام شده از سوی شرکت را نپذیرند، بنابراین در صورت قبول آن، متعهد به پرداخت هزینه هستند. به همین منظور کاربران با قبول این شرایط و قوانین، به شرکت اختیار میدهند که از محل اعتبار کاربری خود، مبالغ مورد مطالبه را دریافت و وصول کند.
۴-۳ پرداخت هزینه خدمات صرفاً از طریق روشهایی که از سوی شرکت تعیین میگردد، معتبر است. هرگونه پرداخت از طریق روشهای غیرمجاز از جمله کارت به کارت، پرداخت نقدی، تهاتر یا موارد مشابه مورد تأیید شرکت نبوده و مسئولیتی متوجه شرکت نخواهد بود.
۴-۴ کاربران میپذیرند که باید هزینه ارائه خدمات را، حتی در صورت بروز مشکلات فنی یا ارتباطی در سیستم پرداخت آنلاین، به شرکت پرداخت نمایند. در صورت بروز چنین مشکلاتی، پرداخت ممکن است با هماهنگی مرکز تماس و از طریق روشهای جایگزین انجام شود. در صورت عدم پرداخت، شرکت حق دارد نسبت به کسر هزینهها از اعتبار کاربران یا مسدودسازی حساب کاربری اقدام نماید.
۴-۵ کاربر خدمتگیرنده میپذیرد جبران هرگونه خسارت یا اقدام نادرست از جانب وی نسبت به کاربر خدمتدهنده در زمان استفاده از خدمات بر عهده اوست. شرکت حق دارد این هزینهها را از حساب کاربری یا اعتبار وی کسر کند یا نسبت به وصول آن از طریق قانونی اقدام نماید. همچنین در صورت بروز رفتارهای توهینآمیز یا خلاف اخلاق، حق پیگیری قضایی برای شرکت و کاربر خدمتدهنده محفوظ است.
۴-۶ کاربر خدمتگیرنده موظف به پرداخت کامل تمامی هزینههای اعلامشده پیش از دریافت خدمت است.
۴-۷ در صورتی که کاربر از خدمت دریافتی رضایت نداشته باشد، حداکثر تا ۴۸ ساعت پس از دریافت خدمت فرصت دارد نارضایتی خود را از طریق پشتیبانی ثبت کند. بررسی موضوع و تصمیم نهایی بر عهده شرکت بوده و به کاربر اطلاع داده خواهد شد.
۴-8 شرکت مجاز است هر زمان، سرویسها یا قیمتها را بهصورت موقت یا دائمی تغییر دهد یا متوقف کند و هیچگونه الزام قانونی برای اطلاعرسانی به کاربران در این خصوص وجود ندارد.
۴-9 کاربران با علم به این موضوع که هزینههای ارائه خدمات در پلتفرم تلهپزشک ممکن است از تعرفههای رسمی اعلامشده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بالاتر باشد، با استفاده از خدمات این پلتفرم، رضایت و موافقت کامل خود را نسبت به این اختلاف تعرفه اعلام میکنند. این اختلاف به دلیل ویژگیهای اختصاصی، بهرهمندی از پزشکان متخصص برجسته، استفاده از فناوریهای روز، پشتیبانی ویژه، سرعت ارائه خدمات، و سایر امکانات برتر در فرآیند مشاوره و تحلیل تخصصی ایجاد شده است. لذا کاربران با پذیرش این شرایط، حق هرگونه ادعا یا اعتراض نسبت به تفاوت تعرفه را از خود سلب میکنند.
۵-۱ شرکت تلهپزشک با استفاده از تمامی امکانات موجود خود، از جمله واحد رسیدگی به شکایات و فرآیند میانجیگری، تمام تلاش خود را برای جلب رضایت کاربران و حل و فصل هرگونه اختلافات احتمالی در زمان استفاده از خدمات تلهپزشک بهکار میگیرد.
۵-۲ شرکت تلهپزشک از طریق نظارتهای مداوم و نظرسنجیهای پس از خدمات، بهطور مستمر سعی در ارائه خدمات با کیفیت عالی و مطابق با استانداردهای پزشکی به کاربران خود دارد.
۵-۳ شرکت تلهپزشک تمام سعی خود را برای فراهم کردن دسترسی مناسب به خدمات نرمافزاری از طریق وبسایت و دیگر بسترهای آنلاین میکند، اما هیچگونه تضمینی برای عملکرد صحیح این خدمات روی تمامی دستگاهها یا شبکههای ارتباطی ندارد.
۵-۴ اطلاعات کاربران به عنوان اطلاعات محرمانه و شخصی نزد شرکت تلهپزشک محافظت میشود و هیچگونه دسترسی به این اطلاعات برای اشخاص ثالث مجاز نیست، مگر در مواردی که طبق قانون یا به دستور مقام قضایی ذیصلاح باشد. در این صورت، شرکت ملزم به ارائه اطلاعات به مراجع قضایی خواهد بود. بهمنظور حفظ امنیت و محرمانگی اطلاعات کاربران، هیچگونه ارائه اطلاعات به خود کاربر یا اشخاص ثالث از طریق تلفن یا ملاقات حضوری امکانپذیر نیست، مگر در موارد قانونی و با حکم مراجع قضایی.
تبصره ۱ – این بند شامل دسترسی افرادی که در فرآیند ارائه خدمات به کاربر نهایی حضور دارند، نمیشود. این افراد به اطلاعات محدود مربوط به خدمات خود دسترسی دارند و مسئولیت حفظ محرمانگی آن اطلاعات بر عهده آنهاست.
۵-۵ در صورت بروز هرگونه مشکل برای کاربران در استفاده از خدمات تلهپزشک، آنان میتوانند شکایت خود را از طریق واحد رسیدگی به شکایات شرکت مطرح نمایند. شرکت یا طرف تجاری مرتبط با مشکل، اقدامات لازم برای پیگیری و حل و فصل آن انجام خواهد داد.
۵-۶ تمامی اطلاعات مورد نیاز کاربران در رابطه با نحوه و شرایط ارائه خدمات تلهپزشک بهطور کامل در وبسایت پلتفرم قرار داده شده است. کاربران میتوانند با مراجعه به بخشهای مربوطه در وبسایت، شرایط و ضوابط خدمات را مطالعه کنند. همچنین، همکاران شرکت از طریق مرکز تماس بهطور کامل آماده پاسخگویی به سوالات کاربران هستند.
۵-۷ مسئولیتهای شرکت تلهپزشک تنها در صورتی قابل اعمال است که کاربران از طریق وبسایت یا سایر بسترهای آنلاین شرکت برای دریافت خدمات اقدام کرده باشند. اگر کاربران خدمتدهنده و خدمتگیرنده خارج از پلتفرم و از طریق روشهای دیگر توافقی برای ارائه خدمت داشته باشند، شرکت هیچگونه مسئولیتی در این رابطه نخواهد داشت.
8-5. در برخی موارد، بیمارانی که در کشورهای مختلف هستند ممکن است نیاز به مشاوره یا نظر دوم از پزشکان خارجی داشته باشند. اما اگر پزشک مشاورهدهنده گواهینامه یا مجوز فعالیت رسمی در کشور بیمار را نداشته باشد، این پزشک نمیتواند بهطور قانونی تصمیمات درمانی یا تجویز دارو را انجام دهد. در چنین شرایطی، پزشک تنها قادر به ارائه نظر دوم یا مشاوره تخصصی است و بیمار میتواند با استفاده از این مشاوره در مسیر درمانی خود تصمیمگیری کند. این نظر دوم میتواند شامل تحلیل دقیقتر گزارشات پزشکی، بررسی روشهای درمانی یا پیشنهادات برای ارزیابیهای بیشتر باشد، اما هیچگونه تجویز یا عمل پزشکی قانونی نمیتواند انجام شود.
۶-۱ مسئولیت همه اقدامات، افعال و ترک فعل کاربران که ناشی از عدم رعایت مقررات و دستورالعملهای سازمان غذا و دارو و قوانین و مقررات موضوعه جمهوری اسلامی ایران از جمله قانون مجازات اسلامی (ارتکاب جرم در هنگام استفاده از خدمات تلهپزشک) و قوانین مدنی (ورود خسارت به اموال کاربران) باشد، به عهده شخص متخلف است و شرکت هیچ مسئولیتی در قبال اعمال، افعال و ترک فعل فوق ندارد. شرکت میتواند ضمن غیر فعال کردن حساب کاربری متخلف، از طریق مراجع ذیصلاح، اقدامات قانونی را علیه نامبرده نسبت به احقاق حقوق قانونی خود به عمل آورد.
۶-۲ هرگونه اقدامی از سوی کاربران که منجر به ورود خسارت به شهرت، اعتبار و داراییهای شرکت شود، تخلف از شرایط قراردادی و قانونی تلقی خواهد شد. شرکت این حق را برای خود محفوظ میداند که حساب کاربر متخلف را مسدود کند و در صورت نیاز اقدامات قانونی لازم را علیه متخلف بهعمل آورد و خسارت و حقوق قانونی خود را مطالبه کند.
۶-۳ مسئولیت رعایت همه قوانین و مقررات حوزه سلامت اعم از سیاستهای ابلاغی، قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی، آییننامههای مصوب هیئت وزیران و سایر مقررات حوزه سلامت، بهداشت و درمان که توسط نهادهای ذیربط به تصویب رسیدهاند، بر عهده کاربران است و شرکت در این خصوص مسئولیتی نخواهد داشت.
۶-۴ کاربران متعهد میشوند در صورت مواجهه با نقض هر کدام از تعهدات حین ارائه خدمت و یا نقض قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران از جمله قانون مجازات اسلامی (ارتکاب جرم) و قوانین مدنی (ورود خسارت به اموال کاربران) بدون مداخله مستقیم، از انجام هر اقدامی بر اساس صلاحدید شخصی پرهیز کنند. کاربر خدمتدهنده در صورت نیاز میتواند ارائه خدمت خود را به طور موقت متوقف و موضوع را با پشتیبانی شرکت در میان بگذارد، کاربر خدمتگیرنده نیز میتواند تا برقراری تماس با پشتیبانی از کاربر خدمتدهنده درخواست توقف خدمت مورد نظر را داشته باشد. در نهایت پشتیبانی شرکت صرفاً نسبت به ادامه و یا منتفی شدن خدمت موردنظر، تصمیم مقتضی را بر مبنای وضعیت موجود اخذ میکند و هر یک از کاربران میتوانند از طریق مراجع قانونی نسبت به پیگیری موضوع و احقاق حقوق احتمالی خود اقدام کنند.
۶-۵ کاربران مکلف به رعایت کلیه شرایط و قوانین منتشر شده در پلتفرم تلهپزشک هستند و در صورت نقض تعهدات و شرایط مذکور مسئول پذیرش کلیه آثار ناشی از تخلف در قبال تلهپزشک و اشخاص ثالث خواهند بود.
۶-۶ کاربران (اعم از کاربر خدمتدهنده یا کاربر خدمتگیرنده) باید توجه داشته باشند هرگونه توصیه و مشاوره ارائه شده توسط کاربر خدمتدهنده فقط مختص شخصی است که درخواست مشاوره داشته و با توجه به تفاوت شرایط هر شخص نسبت به شخص دیگر، کاربران باید از عمل به مشاوره و توصیه ارائه شده به شخص دیگر خودداری کنند.
۶-۷ کاربران باید توجه داشته باشند پلتفرم تلهپزشک برای استفاده و ارائه خدمات در صورت رخداد موارد اورژانس پزشکی، اورژانس اجتماعی و هر مورد اورژانسی دیگر یا مواردی که در آن حضور فیزیکی متخصص و یا معاینه بالینی نیاز باشد، ایجاد نشده و در این موارد خدماتی ارائه نمیکند. لازم به ذکر است کاربران در چنین مواردی باید با اورژانس شهر خود یا هر مرجع در نظر گرفته شده برای رسیدگی به آن مورد اورژانسی تماس بگیرند. مورد اورژانس به مواردی همچون تصادفات، خونریزی، صدمات ناشی از ضرب و جرح، موارد مسمومیت، کاهش سطح هوشیاری، هر موردی مشکوک به انواع سکته، خودکشی و آسیبهای ناشی از خودکشی و هر آنچه که عرفا به نام مورد اورژانسی شناخته میشود یا نیاز به فوریتهای پزشکی دارد، گفته میشود. لازم به ذکر است کلیه موارد مطرح شده در این بند تمثیلی بوده و جنبه حصری ندارد و محدود به موارد ذکر شده نیست.
۶-۸ کاربر خدمتدهنده در ارائه توصیه و مشاوره و ارائه هرگونه خدمات دیگری در پلتفرم تلهپزشک موظف به رعایت کلیه قوانین، دستورالعملها و همچنین عرف و رویه آن حوزه است. همچنین شرایط زمانی (مثلاً توصیه باید در زمان خاصی انجام شود)، شرایط عمومی و اختصاصی (شرایط حاکم بر وضعیت جسمانی یا روانی) هر فرد در هر توصیه و مشاوره و سایر خدمات ارائه شده، باید از جانب کاربر خدمتدهنده و کاربر خدمتگیرنده مورد توجه قرار گیرد. پلتفرم تلهپزشک صرفاً یک بستر نرمافزاری برقرار کننده ارتباط میان کاربر متخصص و کاربر عادی است و هیچ گونه مسئولیتی در قبال محتوای خدمات انجام شده ندارد.
۶-۹ کاربر خدمتدهنده حق ارائه خدمات در حوزه غیر تخصصی خود را ندارد و کاربر خدمتگیرنده میتواند در صورت مواجهه با چنین موردی، از طریق ارتباط با پشتیبانی، تخلف را گزارش کند.
۶-۱۰ در صورتی که پزشک درخواست اطلاعات یا مدارک اضافی از کاربر خدمتگیرنده داشته باشد، کاربر موظف است ظرف مدت ۴۸ ساعت از زمان درخواست، اطلاعات و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کند. در صورت عدم بارگذاری مدارک در این مدت، کاربر ملزم به رزرو دوباره نوبت خواهد بود تا فرآیند مشاوره ادامه یابد.
۷-۱ کاربران مجاز نیستند هیچگونه تلاشی برای استخراج سورس کد (Source Code) نرمافزارهای پلتفرم یا سامانههای مرتبط با آن، از جمله دیکامپایل (Decompile)، مهندسی معکوس (Reverse Engineering)، یا هرگونه فعالیت مشابه انجام دهند.
۷-۲ کاربران مجاز نیستند که از روشهای مانند Framing یا Mirroring و سایر روشها برای ایجاد نسخههای دیگری از خدمات پلتفرم یا سامانههای مرتبط استفاده کنند. همچنین کاربران نمیتوانند در نرمافزار پلتفرم یا سامانههای ارائهدهنده خدمات تغییرات یا اختلالاتی ایجاد نمایند.
۷-۳ کاربران مجاز نیستند که از نرمافزار یا اسکریپتهایی برای ایندکسگذاری (Indexing)، تحلیل دادهها، یا هرگونه فعالیت دادهکاوی (Data Mining) روی خدمات موجود استفاده کنند.
۷-۴ کاربران مجاز نیستند که بهطور غیرقانونی و یا به روشی غیرمتداول به هیچیک از بخشهای نرمافزار، سامانهها یا خدمات پلتفرم دسترسی پیدا کنند.
شرکت ممکن است در شرایط خاصی به کاربران اجازه دهد که عکس، متن، فایل صوتی، فایل تصویری یا فایلهای مشابه را در وبسایت، نرمافزار موبایل، شبکههای اجتماعی و یا سایر بخشهای پلتفرم منتشر کنند. با این حال، با بارگذاری و انتشار این محتوا در سامانههای مرتبط با پلتفرم، کاربران به شرکت این حق را میدهند که اطلاعاتی را که از حالت محرمانه خارج شدهاند، منتشر یا به اشخاص حقیقی یا حقوقی دیگر منتقل کند.
۹-۱ در صورتی که کاربر برخلاف قوانین و مقررات پلتفرم یا قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران رفتار کند، یا اقداماتی انجام دهد که امنیت، سلامت، آرامش یا حقوق سایر کاربران یا شرکت را به خطر اندازد، شرکت این حق را دارد که به صلاحدید خود، دسترسی کاربر را بهصورت موقت یا دائم محدود یا مسدود نماید. در چنین شرایطی، کاربر حق هیچگونه اعتراض یا ادعایی نسبت به تصمیم شرکت نخواهد داشت.
۱. استفاده از خدمات پولی
۱-۱. استفاده از سرویسهای غیررایگان تلهپزشک کاملاً اختیاری است و کاربران در صورت تمایل میتوانند با پرداخت هزینه مشخصشده، از این خدمات بهرهمند شوند.
۲. شرایط فنی و مسئولیتپذیری کاربران
۲-۱. کاربران میپذیرند که مسئولیت استفاده از سرویسها کاملاً بر عهده خودشان است. کلیه خدمات تلهپزشک به شکل «همانطور که هست» و «در وضعیت موجود» ارائه میشود و شرکت هیچگونه ضمانتی نسبت به عملکرد بینقص، بدون خطا یا مطابق با انتظارات خاص کاربر ندارد.
۲-۲. پشتیبانی فنی خدمات تنها از طریق ایمیل، تماس تلفنی، مراجعه حضوری یا ارتباط از راه دور انجام میگیرد.
۲-۳. کاربران میپذیرند که شرکت ممکن است از ارائهدهندگان ثالث برای میزبانی، تأمین زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری، شبکه، ذخیرهسازی و سایر خدمات مرتبط استفاده کند.
۲-۴. کاربران نباید در عملکرد سرویس تغییری ایجاد کرده یا آن را هک کنند. همچنین، ایجاد هرگونه تغییر در سایتهای دیگر به نحوی که گمراهکننده باشد و ارتباطی نادرست با تلهپزشک یا شرکت ایجاد کند، ممنوع است.
۲-۵. کاربران متعهد میشوند که هیچ بخشی از سرویس را بدون مجوز کتبی شرکت کپی، تکثیر، بازفروش یا مورد سوءاستفاده قرار ندهند.
۳. کنترل و امنیت حساب کاربری
۳-۱. شرکت حق دارد، ولی موظف نیست، هرگونه محتوای غیرقانونی یا ناقض حقوق اشخاص یا شرایط استفاده از سرویس را حذف نماید یا حسابهای کاربری مرتبط را مسدود کند.
۳-۲. سوءاستفاده زبانی، نوشتاری، فیزیکی، یا هرگونه رفتار تهدیدآمیز نسبت به کاربران یا کارکنان شرکت، منجر به مسدودسازی فوری حساب کاربر خواهد شد.
۳-۳. حساب کاربری غیرقابل انتقال است و تنها متعلق به شخص ثبتنامکننده میباشد. حفظ امنیت و محرمانگی اطلاعات حساب بر عهده کاربر است. هرگونه دادهپیام صادرشده از حساب، به منزله اقدام خود کاربر تلقی میشود و ادعای انکار یا جعل پذیرفته نخواهد شد.
۴. انتقال دادهها و محدودسازی خدمات
۴-۱. کاربران میپذیرند که ممکن است پردازش و انتقال اطلاعات در بستر اینترنت بهصورت رمزگذارینشده و همراه با تطابقهای فنی لازم برای ارتباط بین شبکهها یا دستگاهها انجام شود.
۴-۲. در صورت استفاده غیرعادی یا بیش از حد متعارف کاربر از منابع سرویس، شرکت میتواند حساب کاربر را به صورت موقت محدود کند. با این حال، در اغلب موارد، پیش از هرگونه اقدام، شرکت تلاش میکند با کاربر تماس گرفته و اطلاعرسانی نماید.
۵. مسئولیت محدود شرکت
۵-۱. شرکت هیچگونه مسئولیتی در قبال خسارات مستقیم یا غیرمستقیم، شامل از دست رفتن اطلاعات، سود، دادهها یا خسارات نامشهود دیگر که در نتیجه استفاده یا عدم توانایی استفاده از سرویس ایجاد شده باشند، نمیپذیرد.
۶. بهروزرسانی و تغییر شرایط
۶-۱. هرگونه بهروزرسانی، تغییر، یا افزودن قابلیت جدید به خدمات تحت همین شرایط استفاده خواهد بود. ادامه استفاده از خدمات به معنی پذیرش این تغییرات از سوی کاربر است.
۷. توافق از راه دور
۷-۱. کاربران توافق میکنند که کلیه اعلامها، اخطاریهها، تغییرات شرایط و هرگونه توافق دیگر، بهصورت الکترونیکی از طریق پلتفرم تلهپزشک (وبسایت یا اپلیکیشن) انجام شده و مورد پذیرش آنهاست.
۷-۲. هرگونه تأیید، انتخاب، یا اعلام پذیرش انجامشده در بستر الکترونیکی توسط کاربران، به منزله امضا و قبولی رسمی محسوب میشود و قابلیت انکار یا تردید ندارد.
۷-۳. کلیه رویههای حقوقی نظیر احراز هویت، انعقاد قرارداد، و سایر فرآیندهای الکترونیکی به مثابه توافق کتبی تلقی میشود.
۷-۴. کاربران با عضویت و استفاده از سرویسهای تلهپزشک، رضایت کامل خود را نسبت به انعقاد قراردادهای خدمات درمانی و حقوقی از راه دور اعلام میکنند.
۷-۵. تلهپزشک حق دارد در هر زمان مفاد این سند را اصلاح، بهروزرسانی یا تکمیل نماید. نسخه بهروزشده از طریق پلتفرم در دسترس قرار خواهد گرفت و ادامه استفاده از خدمات پس از اعمال تغییرات، بهمنزله پذیرش آن تلقی خواهد شد.
7-5.کلیه حقوق مالکیت فکری مربوط به پلتفرم تلهپزشک، از جمله نرمافزار، طراحی، کدها، محتوا، علائم تجاری و سایر موارد مشابه، متعلق به شرکت است و هیچیک از کاربران بدون مجوز کتبی، مجاز به استفاده، بازتولید، انتشار یا تغییر آنها نیستند.
۸. مکاتبات
۸-۱. تمامی سوالات یا درخواستهای مربوط به شرایط استفاده باید از طریق ایمیل رسمی شرکت به آدرس: [email protected] ارسال شوند.